top of page
חיפוש

פציעות ירך והתאמת האופניים תכל'ס מה עושים?

הקדמה

פציעות מפרק הירך שכיחות בקרב ספורטאים מענפים שונים בינהם גם רכיבה באופניים. האם אפשר להמשיך ולרכוב כאשר מתמודדים עם פציעת ירך? מה ניתן לכוון אחרת באופניים כדי להקל? לפניכם סקירה של פציעות נפוצות והמאפיינים שלהן וכמובן כיצד ניתן להתאים את האופניים על מנת להימנע מהחמרה ולהמשיך לרכוב.


מבנה מפרק הירך

המפרק בנוי מראש עצם הירך (femur) ושקע בעצם האגן שנקרא אצטבולום במבנה שדומה ל"עלי ומכתש", מבנה שמעניק למפרק יציבות טובה בהשוואה למפרקים אחרים בגוף. המפרק מכוסה על ידי קפסולה (מעטפת מגנה שמכסה את המפרק כולו), סחוס ייחודי במבנה של טבעת על שפת המפרק שנקרא לברום ומעניק שוליים גבוהים יותר לשפת המפרק ובכך מסייע בייצוב ופיזור הכוחות במפרק ,רצועות חזקות שמגנות מפני כוחות מכיוונים שונים ומערכת שרירים שיוצרים את התנועות ומייצבים את המפרק באופן אקטיבי. לירך יש גם תפקיד חשוב במנח ובייצוב הברכיים שלנו ושכיח מאוד שטיפול פיזיותרפי בברך יכלול גם חיזוק של שרירי הירכיים.


פציעות ירך ברוכבי אופניים

ברכיבה באופניים האגן נמצא במקום קבוע על המושב וכף הרגל מקובעת לפדל כך שהירך, הברך והקרסול חוזרים על אותו טווח התנועה בכל מחזור סיבוב פדל. על כן, פציעות מפרק הירך ברכיבת אופניים מתרחשות כמעט תמיד על רקע של עומס חוזרני בטווח תנועות קבוע. בנוסף, פציעה מתרחשת לעיתים על רקע של מבנה ייחודי של המפרק ותפקוד המערכת השרירית- אלו מוגדרים גורמים פנימיים, ולעיתים על רקע פרמטרים של מנח הרכיבה ודרוג העומס באימון- אלו מהווים גורמים חיצוניים לפציעה.


דלקת בגיד מותן כסל- כאב במפשעה שמחמיר במעבר מישיבה לעמידה? בעליה או ירידה במדרגות? יתכן שהתפתחה דלקת בגיד מותן כסל במיוחד אם הגדלתם מרחקים או שרכבתם יותר בעליות לאחרונה. פרמטרים במנח הרכיבה באופניים בשילוב עם מאפייני תנועה וסבולת שרירית של הרוכב הם גם ברקע בנוסף לעלייה בעומס האימון.

קרע בלברום- רקמת הסחוס הייחודית שעוטפת את שפת המפרק עלולה להיקרע ולהיצבט. קרע בלברום היא פציעה אופיינית לרצים ולספורטאים שהפעילות שלהם כוללת חזרות מרובות על סיבוב חיצוני או פשיטת הירך עד לסוף הטווח (לדוגמא: ריקוד, ריצה). קרע כזה יכול לגרום לכאב במפשעה ופנים הירך, מחמיר בעלייה בעומס (עליות) וברכיבה באופניים מושפע ממנח הרכיבה- ככל שמדובר במנח רכון יותר הירך מגיעה לכיפוף עמוק יותר וכך עלול להיווצר גירוי ללברום כך שאם ישנה פציעה שייתכן וקרתה בשל פעילות אחרת מנח הרכיבה עלול להחמיר את הפציעה.

מבנה מפרק ייחודי שגורם לצביטה במפרק הירך- מצב זה נקרא FAI-Femoro Acetabular impingement מבנה עצמות ירך או אגן שיוצר הגבלה בטווח התנועה: ישנו זיז עצם או התעבות מקומית של העצמות בנקודה שקרובה למפרק לעיתים על צוואר הירך ולעיתים על עצם האגן בסמוך למפרק. המצב הייחודי הזה יוצר הגבלה בטווח התנועה בכיוון מסויים כך שנוצרת צביטה או שחיקה בכל פעם שהירך מגיעה לסוף טווח התנועה. כאשר רוכב בעל מבנה ייחודי כזה רוכב במנח אגרסיבי עלולה להתפתח פציעה על רקע צביטות חוזרות.

התאמת האופניים

הרציונל בהתאמת האופניים לרוכב שמתמודד עם פציעה בירך או שידוע לגביו שיש לו היסטוריית פציעה הוא להימנע מכפיפת ירך עמוקה, במילים פשוטות: לא לתת לירך להתקרב מאוד אל הגוף בכל מנחי הרכיבה על האופניים (באופני כביש- גם במנח על הדרופים). מאחר ויש לנו כמה נקודות מגע בין גוף הרוכב לאופניים נוכל לבצע התאמות ולהביא את האופניים למנח שבו לא תיגרם סכנה להחמיר פציעת צביטה או קרע לברום כפי שתיארתי.


מנח האגן והגב

את כפיפת הגב נוכל למתן על ידי צמצום המרחק ו/או הפרש גובה בין המושב לכידון. מצבי כפיפת גב קיצוניים יחסית אופיניים לרכיבה באופני כביש תחרותיים ואופני טריאתלון בהם הכידון נמוך משמעותית ביחס למושב. על ידי צמצום הפרש הגובה והמרחק בין האוכף לכידון נביא לפתיחת הזווית בין האגן לירך. כמו כל שינוי שעושים באופניים חשוב לקחת בחשבון את השפעת השינוי על ההיגוי ועל היציבות והשליטה באופניים בהתאם לסגנון הרכיבה.




כפיפת ירך מקסימלית באופני טריאתלון- דוגמא

הקראנק

אורך זרוע הקראנק משפיע ישירות על טווח כפיפת הירך המקסימלי. בנקודה העליונה ביותר של סיבוב הפדל ("שעה 12" של הסיבוב) הירך מגיעה לשיא הכיפוף שלה בהשוואה לכל נקודה אחרת במחזור הסיבוב. ככל שאורך זרוע הקראנק תהיה קצרה יותר כך יפחת טווח הכיפוף של הירך והזווית בין הירך לאגן תגדל. בחירת אורך מתאים לרוכב היא נושא שנוי במחלוקת וישנן מספר שיטות לחישוב אורך הזרוע המתאים לרוכב ספציפי. בנוסף, ישנם שיקולים נוספים כגון סגנון רכיבה, גיל הרוכב והיסטוריית פציעות. באופן כללי בשנים האחרונות, ישנה מגמה של קיצור זרועות משיקולים של יכולת פיתוח סל"ד גבוה, מנח אווירודינמי ויעילות אנרגטית. בדיסיפלינות מסוימות יש גם שיקול של מרחק ביטחון מהקרקע כמו ברכיבה בוולודרום שבה אורך זרוע הקראנק מוגבל עד 170 מ"מ. הפרמטר המשמעותי לחישוב אורך זרוע קראנק אופטימלי הוא אורך הרגליים (צד פנימי) ושיטת החישוב של Machine בה אני נעזרת לרוב הינה (מעגלים את התוצאה למטה בד"כ):


אורך זרוע קראנק (מ"מ) = 65 + (אורך רגליים פנימי בס"מ)*1.25

(ישנן שיטות חישוב נוספות- אני בחרתי בזו על סמך ניסיון טוב עם התוצאות שלה)


כאשר ככל שמדובר ברוכב שסובל מפציעה כאמור, נשקול להרכיב אורך זרוע קצר יותר מהאורך המחושב במטרה לעמוד בדרישה לתנועה בטווח שאינו מגרה את המפרק. כשמחליפים קראנק בד"כ יש צורך לעדכן את גובה המושב- גודל השינוי תלוי בהפרש בין האורכים חדש לעומת קודם ובמידת ההתאמה של גובה המושב המקורי לפני השינוי.


פיזיותרפיה

הטיפול השמרני המקובל בסוג הפציעות שתוארו הוא פיזיותרפיה. בטיפול הפיזיותרפיסט יבדוק את טווחי התנועה שלכם ואת יעילות התפקוד השרירי בפונקציות שונות. הטיפול עשוי לכלול טכניקות ידניות לשיפור טווח התנועה ותרגול חיזוק למערכת השרירית מותאם לרמת הפעילות שלכם. ישנן כמובן גם שיטות להקלה על כאב במידת הצורך. כאב ירך שאינו משתפר במספר טיפולים או אינו בפרופורציה למאמץ ונלווים לו סימפטומים נוספים כגון נפיחות, שינוי בגוון העור של הירך או הרגל, שינוי בנפח השריר מצריך בירור רפואי בהקדם.

41 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page