top of page
חיפוש

פציעות ירך ורכיבה באופניים


פציעות ירך נפוצות בקרב ספורטאים ובאוכלוסיה הכללית. פציעות הירך נחלקות לפציעות תוך מפרקיות- על רקע מבני ייחודי של מפרק וצוואר הירך, ופציעות חוץ מפרקיות- גידים, שרירים, רקמות חיבור שתפקודם לקוי מסיבות שונות.

כאשר ישנה פציעת ירך הרכיבה באופניים יכולה להיות חלופה טובה ונוחה לספורט שמערב אימפקט כגון ריצה וקפיצות.

גורמי סיכון לפציעה חלקם פנימיים וקשורים באנטומיה ובתפקוד השרירי של הרוכב וחלקם חיצוניים – סוג הפעילות הספורטיבית והציוד. ברכיבה באופניים מנח הרכיבה מהווה גורם הסיכון המשמעותי ביותר להחמרה של פציעה שכזו.


המכניקה של תנועת הדיווש ברכיבה תלויה במידה רבה בכיוון האופניים: בניגוד לריצה וענפי ספורט אחרים באופניים יש לנו מספר נקודות מגע בין הגוף לציוד (לעומת ריצה- רק כפות הרגליים) ולכן יש לנו שליטה בטווח תנועה של מפרקים שונים ובמנח פלג הגוף העליון.


כמו תמיד, טיפול יסודי בפציעה מתייחס לכל הגורמים- טיפול בגוף הרוכב: פיזיותרפיה, ניהול עומסים, תכנית תרגול פרטנית. התאמת האופניים- במטרה להרחיק מגורם סיכון ולאפשר פעילות ספורטיבית רציפה.


מה ניתן לעשות בהתאמת אופניים?

כאשר מדובר בפציעת ירך מהסוגים שהוזכרו מעלה, לרוב נרצה לשמור "מרווח ביטחון" מסוף טווח כיפוף הירך. באופניים כאשר הרגל מגיעה לנקודה הגבוהה ביותר במחזור סיבוב הפדל ("שעה 12" של הסיבוב) הירך מגיעה לטווח הכיפוף המירבי שלה (בשפה פשוטה- בנקודה זו הירך נמצאת הכי קרוב לגוף בזמן שאוחזים את הכידון). כדי להפחית סטרס מהמפרק נרצה לשלוט במידת הכיפוף על ידי הפרמטרים הבאים:


אורך זרוע הקראנק- ככל שזרוע הקראנק תהיה קצרה יותר הירך פחות כפופה כאשר הרגל מגיעה ל"שעה 12" של הסיבוב. את מידת הקראנק מחשבים על בסיס אורך הרגליים ולעיתים לפי שיקולי מנח רכיבה, יכולת פיתוח סל"ד גבוה וסגנון נעדיף מידה שונה מהמידה המחושבת. המידות שמסופקות על אופניים חדשים אינן בהכרח המידה הנכונה לכם! האיבזור שנעשה בהרכבת האופניים על ידי היצרנים נעשה לעיתים על בסיס שיקול מסחרי של זמינות חלקים ומידות ולאו דווקא על בסיס הערכה של אורך רגליים לפי טווח גובה רוכב פר מידת שלדה.


מרחק ו/או הפרש גובה מושב-כידון- גם למרחק בין המושב לכידון ולהפרש הגובה ביניהם יש השפעה על תנועת הירך: הפעם שינוי יקרה בזכות השינוי במנח האגן. ככל שנקצר את המרחק אל הכידון הגב והאגן יבואו למנח זקוף יותר וטווח תנועת הירך יקטן כפועל יוצא מכך.


ככל שמדובר ברוכב/ת ששואף למנח רכיבה תחרותי ורכון יהיה צורך לקבל החלטה מהו הטווח ההכרחי לשינוי כדי מצד אחד להפחית את טווח כיפוף הירך ומנגד לא להביא למנח זקוף מידי שלא לצורך- אלו רלוונטיים יותר למנח רכיבה באופני כביש ובאופני טריאתלון שבהם מנח הרכיבה מלכתחילה מכתיב כפיפת גב גדולה בהשוואה למנח באופני הרים.


תכלס...בהתאמת אופניים אני בודקת את טווח תנועות הירכיים של הרוכב- נבדקות כל התנועות והסימטריה בין ימין לשמאל. על האופניים נבצע צילום בוידאו (לצד מדידת לחץ וחיישני תנועה) ונמדוד זוויות.

אוכל לחשב את התרומה של כל שינוי שנעשה ולמדוד מחדש לאחר יישום בפועל במקום.

אל תרכבו לתוך כאב! יש פתרון בהתאמת האופניים.

אפרת

שעה 12 של הסיבוב
מדידת זוית ירך ב"שעה 12" של סיבוב הפדל- טווח כיפוף מירבי של הירך במחזור סיבוב פדל

43 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page